Bon dia xics! Fa uns dies que no us escric, però hui es
el dia! Us vaig a parlar de la història i panorama que es presenta en la
literatura infantil, tant en valencià com en català. En primer lloc, explicaré
que es la literatura per a poder entendre el dit concepte. A continuació, la
situació actual en l’àmbit que es tracta. Seguidament , posaré alguns exemples
de les obres més rellevants en el nostre idioma, acompanyades d’imatges.
Finalment, exposaré una conclusió, aportant el més important per a l’educació.
Des del
paradigma de la didàctica de la
llengua i literatura, segons (López, 2011) afirma que una de les definicions que ha gaudit de gran acceptació en el nostre
àmbit és la de Jordi Rubió (1925) (Borda, 2003; Díaz-Plaja & Prats, 1998;
Rovira, 1984; 1988) ja que parla d’aquella branca de la literatura d’imaginació
que millor s’adapta a la capacitat de comprensió de la infància i al món que de
veritat li interessa.
Segons ( Fluixà, 2011) Es tracta d’un fenomen relacionat
amb l’ensenyament de la llengua autòctona donades les dificultats viscudes per
l’evolució històrica de la llengua dels valencians conegudes pel lector, que no
es dóna pràcticament fins a la segona dècada del segle XX, encara que no es
planteja seriosament fins als anys trenta, amb la Segona República Espanyola, i
que, pels fets històrics posteriors, no es generalitza fins als anys huitanta
del segle passat amb l’aprovació de la Llei d’Ús i Ensenyament del Valencià.
Per tant, parlar de literatura per a infants i per a joves en valencià és
parlar d’una literatura no sols recent, sinó molt recent. I, a pesar d’això, a
hores d’ara, ens estem referint a un conjunt d’obres i d’autors que ha crescut
de manera considerable sobretot en els últims vint anys i que ha donat mostres
d’una qualitat mitjana notable, amb obres dignes de destacar i amb escriptors
de referència.
En el cas de la literatura en valencià , probablement,
segons (Fluixà, 2011) el primer llibre que
es publicà al País Valencià per a xiquets en el nostre idioma, va ser Breu instrucció de la doctrina cristiana,
de l’any 1922, editat per la Biblioteca Infantil de l’Associació Protectora de
l’Ensenyança Valenciana. Mentre que segons Teresa Rovira, de l’any 1924 i 1928
són dos contes de Jesús Ernest Martínez Ferrando, Caterina i sa madrastra i Una
nit de meravella publicats a Barcelona. L’any 1926, es publicà segons
Lanuza , una obra de Vicent Pla i Mompó, Cuentos
per als meus chiquets, subtitulada curiosament «ensays de novela infantil»
i l’any 1928 el conte No han passat els
Reis de Maximilià Thous i Llorens. Com es pot observar , són molts autors
els que han escrit llibres en valencià, però uns dels més importants són els contes populars recreats per Enric Valor, les
seues famoses Rondalles valencianes dels autors Josep Mascarell i Gosp, autor de
Joaquim i els seus amics (1953), o Leopold Martínez Vidal, autor d’Els somnis
de Jordiet (1955), entre altres narracions.
Esta clar que al
llarg de tots els nostres anys, en aquest àmbit han sigut molts que han creat
llibres dirigits a un públic per a infants. Però també, la situació d’abans no
era la mateixa que ara, ja que fa uns anys per qüestions econòmiques i
politiques , havia un cert temps que no podíem crear més. Hui en dia això ja no
passa , perquè hi ha moltes formes de transmetre la literatura al més xiquets i
ara, pel contrari son les editorials les
encarregades de publicar obres infantils, com per exemple en la nostra ciutat, Bromera amb el seu
exemplar de l’autor Enric Gomà, que es titola 3 contes d’aniversari. Com també, es troba l’editorial Tàndem amb
la seua obra de Fina Masgrau (2011) anomenada La rata Marieta, en aquest
cas no es solament un llibre, si no un estoig que gaudeix de cinc llibres
relacionats amb la rata Marieta. Pel contrari, en català han tardat més a traure editorials i no hi ha tantes com en la nostra comunitat valenciana.També, hi ha una gran diferència dels inicis de la
literatura a ara, perquè abans només els autors eren els encarregats d’escriure
les seues pròpies obres, mentre que ara la majoria són editorials d’encarregar-se
d’això. A més, hi ha més tipus com per exemple, els interactius perquè els
xiquets puguen actuar a través d’ells. Les il·lustracions són en color, que per
a mi considera que és un aspecte molt important perquè d’aquesta manera, causa
més atenció al lector.
En l’àmbit de l’ensenyança, segons (Ramírez, 2011) té una gran utilitat didàctica, ja que la literatura és l’educació bàsica
integral, per això és molt important que es transmeten d’una forma més lúdica
com per exemple a través de l’ utilització de les noves tecnologies, d’esta
manera podran interactuar , com també portar-los al teatre, en este cas, crec
que per a ells és una forma molt divertida perquè a través del cant i del joc
també s’aprèn, com amb les fabules i endevinalles.
Finalment, des del punt de vista com a futura mestra d’educació
infantil, el material que empraria per a la literatura seria a banda dels
contes, cançons, música, disfresses i les Tic per afavorir tant la tradició
oral com l’escrita perquè els xiquets entenguin el que estan llegint. En cara
que el més important de tot, és que esta tot en el nostre idioma, el valencià,
per a familiaritzar-lo des del primer moment.
Fins prompte!
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada