Ara, vos vaig a tractar un tema molt important sobre la
LIJ , la tradició oral. En educació infantil , és una de què més s’empren ja
que estén en la iniciació de la lectura.
Xavier Minguez López ( López 2013) la literatura de
tradició oral en general i la rondallística en particular, han format part dels
estudis en literatura infantil pràcticament des dels seus inicis.
Pascuala Morote (Morote Magán 2010) reivindica aquestes produccions orals
com a un incentiu privilegiat per conduir l’alumnat a la literatura d’autor. Ja
que ajuda a configurar la competència retoricoliterària dels infants i els
ajuda a familiaritzar‐se
amb les formes més expressives del llenguatge. La literatura oral, doncs,
formaria part del concepte de cultura tradicional que d’alguna manera ve a ser
sinònim de folklore i que, entesa d’una manera globalitzadora, abraça les
formes “de pensar, sentir, obrar y expresarse de un pueblo,
aprendidas por herencia y compartidas por una colectividad” (p. 54). Així, Morote, seguint a Romeralo, distingeix sis característiques
que
enfronten les produccions orals a
les d’autor com són:
- Anonímia
- Caràcter col∙lectiu
- Llenguatge variable
- Especificitat
- Origen i antiguitat
- Extensió geogràfica
- Quotidianitat o realisme (afegida per Morote)
Amb això, complirà les tres funcions fonamentals d’aquesta narrativa oral
com es la funció lúdica, la sociocultural i l’educativa. Un exemple pot ser el cas de les Rondalles Valencianes d’Enric Valor ja que són transmissores de valors tradicionals, encara que , no
sempre compatibles amb la nostra societat multicultural.
Per últim, és clàssica la distinció entre l’oralitat primària i secundària (Ong 1987,
Zumthor i García‐Lomas 1991) segons la qual la
primera es definiria com l’oralitat d’una cultura que manca de tot coneixement
de l’escriptura o la impressió, mentre que la segona, seria l’actual cultura
d’alta tecnologia amb la qual es manté una nova oralitat a través de les TIC i
els aparells tradicionals com la ràdio o el telèfon.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada